Wednesday, March 6, 2019

Deep Purple - Shades Of Deep Purple -.

Debut album rilis Julai 1968. Setiap kumpulan mempunyai akarnya & Rockers veteran Deep Purple mempunyainya sendiri di Hertfordshire, UK. Ditubuhkan pada tahun 1968, dibubarkan sekali pada tahun 1976. Mereka msh bertahan & aktif sehingga ke hr ini (2019). Band ini melalui bnyk perubahan lineup & drummer Ian Paice seorang sahaja lineup yg tinggal dr masa mula2 mereka aktif. - SGT RESPEK!!!!... Utk menjadi terkenal Virtuosos Ritchie Blackmore & Jon Lord telah mengambil & merekrut Nick Simper bass, Ian Paice drummer & Rod Evans vokal.

Dicipta selepas gerakan Pop/Psychedelic yg dipelopori oleh The Beatles, langkah pertama Deep Purple adalah tidak pasti. Album ini soundnya berbunyi dr band yg di ilhamkan oleh bnyk artis terkenal masa itu. Ini bkn rock keras yg sinonim dgn mereka tp blh digambarkan sebagai hibrid antara Pop & Psychedelic Rock. Dgn hanya separuh album (4 daripada 8 track) adalah lagu original mereka, kecacatan terbesar album ini adalah kekurangan identiti. Sudah tentu kita blh bezakan kehebatan Blackmore & Lord  terutamanya dlm sesi jamming Psychedelic Blues 'Mandrake Root'. Tp jgn mengharapkan seperti lagu "Child in Time". Evans tidak menyumbang kepada kreativiti walaupun dia terdengar seperti penyanyi 60an Pop/Rock yg sesuai dgn bunyi album tetapi kekurangan karismanya blh menjadi faktor yg menjengkelkan.. Band ini pasti lbh berat dari yg lain pada masa itu tetapi lagu2 msh mempunyai lenggok Pop British terutama di bahagian vokal. Walaupun tidak sebagus Ian Gillan, Rod Evans melakukan tugas yg baik dihadapan.

"Shades Of Deep Purple" adalah permulaan yg bagus utk band ini & walaupun bnyk lagu2 cover yg pastinya mencetuskan kontroversi, sy benar2 berfikir bahawa Deep Purple melampaui hits & menjadikan lagu2 klasik itu menjadi sesuatu yg baru & asli. Kadang2 hampir ke titik di mana mereka blh dianggap penyanyi asal lagu2 tersebut. Ini sepatutnya menjadi pengalaman yg menarik utk sesiapa yg mahu album yg baik dr akhir 60an.

*BEST*


No comments:

Post a Comment